چهارشنبه ۲۶ شهریور ۰۴

چگونه يك هويت بصري برند منحصربه‌فرد بسازيم؟

از آنجايي كه حداقل ميليون‌ها كسب‌وكار به دنبال پيدا كردن نامي براي خود هستند، داشتن يك برند قدرتمند براي كسب‌وكارها ضروري شده‌است؛ تنها با يك برند قدرتمند مي‌توان كسب‌وكار را از رقبا مجزا و متمايز كرد.
هويت بصري برند چيست؟هويت بصري برند ايجاد مي‌شود تا مشخص كند برند شما چه مي‌گويد، ارزش‌هاي شما چه هستند، چگونه با محصول خود ارتباط برقرار مي‌كنيد و هنگام تعامل با مردم، به دنبال چه حسي در آن‌ها هستيد. اساساً هويت بصري شما، شخصيت كسب‌وكارتان است و مي‌تواند به عنوان يك قول يا اعتبار براي مشتريان تلقي شود. جف بزوس (Jeff Bezos) مي‌گويد: «برندسازي همان چيزي است كه مردم درباره شما مي‌گويند، آن هم زماني كه همراه آن‌ها نيستيد!»
محصول شما يك تأثير مثبت بر مشتريان خواهد گذاشت و اين تأثير تا مدت زيادي بعد از فروش هم باقي مي‌ماند. درواقع هويت بصري برند، فرايند ايجاد اين تأثير محسوب مي‌شود.
يك مثال از هويت بصريهنگامي كه نام كوكاكولا را مي‌شنويد، احتمالاً لوگوي معروف تصوير زير را در ذهن تجسم مي‌كنيد.
اگر قصد تكميل اولين هويت برند خود براي يك مشتري را داريد يا اين كار را براي كسب‌وكار خود انجام مي‌دهيد، بايد معني برند را متوجه شويد و نكات لازم براي ساخت آن را ياد بگيريد. متاسفانه دادن يك نام به كسب‌وكار و استفاده از آن در تمام زمينه‌ها، كار چندان آساني نيست.
براي آشنايي بيشتر با موضوع برند پيشنهاد مي‌شود مقاله «برند (Bran) چيست؟ تعريف كامل برند و انواع نشان تجاري» را در ايران مدير مطالعه نماييد.
عبارت برند در اصل براي علامت‌گذاري روي گاوها استفاده مي‌شد و ايده استفاده از برند روز به روز گسترش يافت تا از حالت يك نام يا يك نماد فاصله بيشتري بگيرد. برند شما يك بخش حياتي در هويت بصري شما خواهد بود و با نوع محصول توليدي از طرف كسب‌وكارتان، تعريف مي‌شود.
هويت بصري كوكاكولا
چرا هويت برند اين اندازه مهم است؟طبق نظر Purely Branded، برند با تجسم تمام كسب‌وكار شما و كاري كه انجام مي‌دهيد مشخص مي‌شود؛ برند در ذهن و قلب افراد زندگي مي‌كند. هويت بصري آن هم براي آينده كسب‌وكار حائز اهميت است.
حال اگر برند شما به بيش از لوگوي خود تبديل شد، چگونه مي‌توانيد خود را همانند برندهايي مثل كوكاكولا گسترش دهيد و عناصر لازم براي هويت بصري كسب‌وكار خود را محكم كنيد؟ در اين قسمت، ۵ جزء اصلي براي هويت بصري منسجم و علت اهميت آن‌ها ذكر شده است.
۱٫ «چهره» كسب و كار شمالوگوي برند شما از هر نظر، چهره كسب‌وكار شما خواهد بود. اما اين چهره بايد چيزي بيش از جذابيت ظاهري داشته باشد و نقش لوگو در هويت برند هم غيرقابل‌انكار است. اين مسئله به عموم مردم مي‌گويد كه اين تصوير، معني شركت شما خواهد بود.
۲٫ اعتبار و اطمينانداشتن يك هويت برند، محصول شما را فقط به‌يادماندني‌تر نمي‌كند؛ هويت برند در حقيقت باعث مي‌شود كه برند شما در بازار، اعتبار بيشتري داشته باشد. برندي كه يك چهره از خود نشان مي‌دهد و اين چهره را در گذر زمان حفظ مي‌كند، در بين رقباي خود به اعتبار و در ميان مشتريان خود به اطمينان مي‌رسد.
هويت بصري برند كوكاكولا
همچنين ممكن است به خرس قطبي، رنگ قرمز، عبارت معروف «يك كوك بزن!» يا تصوير روبان‌مانند كلاسيك آن‌ها بر روي قوطي‌ها را به ياد بياوريد. در حقيقت دو موضوع هستند كه هويت بصري كوكاكولا را شكل مي‌دهند:
هويت بصري كوكاكولا با يك لوگوي قرمز نوشتاري آغاز مي‌شود. رنگ قرمز آن در فردي كه كوك را مي‌نوشد، يك اعتمادبه‌نفس ايجاد مي‌كند و تايپوگرافي لوگو فقط حس خوشي به همراه دارد. به عنوان مثال قهوه يك نوشيدني براي صبحانه است؛ كوكاكولا هم براي لذت بردن از كارهاي انجام‌شده نوشيده مي‌شود و آن را هنگام عصر مي‌خورند. اين همان «چهره» برند است.كوكاكولا لوگوي خود را بر روي يك بطري خاص چاپ مي‌كند (درست است، هيچ نوشيدني ديگري از چنين بطري‌هايي استفاده نمي‌كند). اين به مشتريان مي‌گويد كه شما يك بدل يا كپي دريافت نمي‌كنيد، اين نوشيدني كاملاً واقعي و اصيل است. اين برند به اين روش اطمينان و اعتبار ايجاد مي‌كند.اين همان چيزي است كه برند كوكاكولا را شكل مي‌دهد و فقط يك لوگو براي كسب‌وكار نيست. حال در بخش پايين، برخي از اين نكات مهم را بررسي مي‌كنيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.