چهارشنبه ۲۶ شهریور ۰۴

تعريف مديريت و آشنايي با وظايف مديريت

تعريف مديريت
مديريت به هماهنگي و اجراي وظايف براي رسيدن به يك هدف اطلاق مي‌شود. چنين فعاليت‌هاي مديريتي و اجرايي شامل تعيين استراتژي‌هاي سازمان و هماهنگي كارهاي كاركنان براي رسيدن به اين اهداف از طريق استفاده از منابع موجود است. همچنين ممكن است تعريف مديريت به ساختار ارشد در كارمندان يك سازمان اطلاق شود.

مديريت و فعاليت‌هاي اساسي آن

۱٫ تعيين اهداف
تعيين و تحقق اهداف، اصلي‌ترين روش براي مديران موفق محسوب مي‌شود. همچنين بايد بتوانند به روشي قانع‌كننده اهداف خود را به كاركنان يا كارمندان القا كنند. به عنوان مثال، مدير يك رستوران مي‌تواند از كاركنان خود بخواهد كه خدمات سريع‌تري ارائه كنند تا سودها و انعام بيشتري به دست آورند.

مديريت رستوران و انگيزه به كارمندان

۲٫ سازماندهي
مديران نوع كار را ارزيابي مي‌كنند، آن را به كارهاي قابل دستيابي تقسيم و به صورت موثر آن را به كاركنان محول مي‌كنند. سازماندهي شامل مجموعه‌اي از ارتباطات بين افراد و همچنين حوزه‌ها يا نهادهاي داخل سازمان است. اين از وظايف مديريت است كه از كار تمام اين افراد و نهادها به صورت هماهنگ اطمينان حاصل كند و اين مسئله شامل انگيزه‌دادن به كاركنان و حوزه‌هاي مختلف به منظور كار بر روي وظايف است. يك مدير خوب مي‌تواند در بين اعضاي تيم خود، ارتباطات بين‌فردي خوبي برقرار كند و چالش‌هاي احتمالي بين اعضا را حل نمايد.

همچنين سازمان از مدير مي‌خواهد تا ارتباطاتي در خصوص قدرت و طبقه‌بندي در بين اعضاي تيم برقرار كند. به حداكثر رساندن ترتيبات سازماني به كسب و كارها كمك مي‌كند تا اثربخشي شركت در بازار را بالا برده، هزينه‌هاي كسب و كار را كاهش دهد و بهره‌وري را بهبود ببخشد.

۳٫ انگيزه دادن به تيم
به جز اضافه كردن وظايف سازماندهي و محول‌كردن، انگيزه شامل مهارت‌هايي مي‌شود كه بتوان انواع مختلف شخصيت‌هاي يك تيم را اداره كرد. مديران موفق بايد بدانند كه چگونه تيم‌هاي موفق را ايجاد و رهبري كنند و بدانند كه چگونه از اعضاي تيم در خصوص يك موضوع، كمك بگيرند.

براي اين كه يك مدير اثربخش باشيد، بايد مجموعه‌اي از مهارت‌ها را داشته باشيد كه شامل برنامه‌ريزي، ارتباطات، سازماندهي و رهبري مي‌شود. همچنين بايد دانش گسترده‌اي در خصوص اهداف شركت و نحوه هدايت كاركنان، بخش فروش و ديگر قسمت‌ها داشته باشيد.

فعاليت‌هاي اساسي يك مدير
به طور كلي، پنج عملكرد اساسي از يك مدير انتظار مي‌رود:

۱- تعيين اهداف
۲- سازماندهي
۳- انگيزه‌دادن به تيم
۴- طراحي سيستم‌هاي اندازه‌گيري
۵- ارتقا و پيشرفت كاركنان

كنترل (Control): كاركنان يك سازمان بايد اهداف مشخص و همچنين روش‌هاي بررسي و نظارت بر اين اهداف را بشناسند تا بتوانند از ميزان موفقيت تيمي خود مطلع شوند. كاركنان مختلف در يك شركت، نقش‌هاي مختلف با مسئوليت‌هاي مختلف دارند. از وظايف مديريت اين است كه بايد روي كار اعضاي مختلف كنترل داشته باشند و بر روند پيشرفت آن‌ها نظارت كنند. كنترل اين عوامل كمك مي‌كند تا شركت به موفقيت لازم برسد. طبق گفته Koontz & ODonnell : «كنترل عبارت است از اندازه‌گيري و تصحيح فعاليت‌هاي عملكرد كاركنان براي اينكه اطمينان حاصل كنيد كه اهداف و برنامه‌هاي شركت در مسير درست حركت مي‌كنند».

۴٫ طراحي سيستم‌هاي اندازه‌گيري
مديران بايد از شاخص‌هاي كليدي يا اهداف خاصي استفاده كنند تا بتوانند اهداف تيم را تعيين كرده و روش‌هايي براي تعيين و بررسي درست بودن مسير تيم ايجاد نمايند. از آنجايي كه رسيدن به روش‌هاي قابل‌اندازه‌گيري در خصوص فهم عملكرد كمي سخت است، لذا بايد از خلاقيت و تفكر بالايي استفاده كنند. با اين حال، همانند ديگر فعاليت‌ها، داشتن معيار هم براي بهبود عملكرد و مديريت كسب و كار، حياتي است.

۵٫ ارتقا و پيشرفت كاركنان
مديران موفق به جز هدايت تيم به سمت يك هدف و بررسي پيشرفت خود در حين مسير، به پيشرفت كاركنان خود هم توجه دارند. آن‌ها مي‌توانند به كارمندان خود كمك كنند تا براي پيشرفت در دوره شغلي، اهداف مناسبي را قرار دهند.

مديران بايد مهارت‌هاي رهبري داشته باشند تا از اين ۵ مورد به خوبي استفاده كنند. آن‌ها مسئول هدايت اعضاي تيم خود هستند و بايد به آن‌ها نقاط ضعف و قوت و روش بهبود عملكردشان را نشان دهند. مديران مختلف مي‌توانند از روش‌هاي مختلف رهبري استفاده كنند. آن‌ها صرف‌نظر از سبك و روش مديريتي بايد مهارت‌هاي رهبري خود را تقويت كنند تا يك مدير موثر و موفق باشند.

مفاهيم مديريت
مدير بايد چند ايده ساده را ياد بگيرد تا بتواند از ۵ فعاليت بالا استفاده كند. اين مفاهيم براي رسيدن تيم به اهداف مشترك، ضروري هستند:

مفاهيم مديريت

برنامه‌ريزي (Planning): مديران موفق مي‌دانند كه برنامه‌ريزي پيش از انجام هر نوع استراتژي، ضروري است و برنامه‌ريزي هرگز به پايان نمي‌رسد. برنامه‌ريزي با شروع فعاليت متوقف نخواهد شد، بلكه مديريت بايد آماده پاسخ به تمام سوالات و مشكلات تيم در خصوص رسيدن به هدف سازمان باشد. برنامه‌ريزي بايد شامل اهداف تعيين‌شده و همچنين روش‌هايي براي اجراي آن‌ها باشد.
كاركنان (Staffing): كاركنان يك بخش مهم براي مديريت كسب و كار هستند كه اغلب ناديده گرفته مي‌شوند. مديران بايد مطمئن شوند كه افراد مناسبي براي كار انتخاب كرده‌اند و به مشكلاتي مثل سياست‌هاي سازماندهي محل كار توجه كنند. شركت بايد بهترين استعدادها را شناسايي كرده و با ارائه مشوق‌هايي از قبيل مزايا، زمان مرخصي و برنامه‌هاي آموزشي آن‌ها را حفظ كند.
هدايت (Directing): وظيفه مدير است كه زيردستان خود را راهنمايي، سرپرستي، هدايت و تهييج نمايد تا مطمئن شود كه در مسير صحيحي كار مي‌كنند و اهداف سازمان محقق مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.